Thursday, January 13, 2011

kenapa kena neves bila naik public transport

Hari tu balik naik Komuter, sebab En.Babah lewat.sangat lewat.ada system issue di pejabat.

Macam biasa dek kejahilan menaiki kenderaan awam yang mungkin secara purata nya setahun 2-3 kali saja naik komuter maka pengiring handalan pun dilantik.



Selepas waktu kerja iaitu pukul 5.30 ptg masih di ofis menyambung kerja kerana C*IMB transport utk ke KL Sentral cuma available pada pukul 6.30 sahaja.membuktikan bahawa umat2 disini memang penghuni pejabat tegar yang kalau kau angkat punggung mahu pulang ke rumah tepat jam 5.30 kau adalah woooott woottt...pemalas...woott..wootttt..'awal balik??' woott wooott...err..tak der kerja ker...wooootttt...

Jadi harus bijak disitu.sigh...atau pun. just buat bodo tak paham bahase slumber balik awal.sigh..sigh..

Tepat jam 6.30 ptg.terpacak lah aku bersama cik2 pengiring. ke KL sentral.

Di iring ke tempat membeli tiket...Tengok waktu di screen, ohhhhh lagi 7 minit train mahu tiba.

Di iring pula ke pintu masuk ke platform nombor 5.

Selepas sesi babai-membabai kepada cik2 pengiring, bergerak lah aku ke platform berkenaan.



dalam hati dup-dap dup-dap....

risau takut salah platform, walau sejak umur 3 tahun sudah pandai membaca, tapi di umur menjangkau 30 tahun ini masih ragu2 sama ada diri membaca signboard "PLATFORM 5" dengan betul atau tidak... ishh ishh ishh... bisikan syaiton mengaburi jiwa sungguh.... cepat2 terus terkumat-kamit baca" Auzubillah himinasyaitonnirojimmmmmmm'- meminta perlindungan Allah dari syaitan yng di rejam... -__-



Train sampai.... cepat2 pegi naik koc merah jambu.
huehuehueeee....sonok nyer..berjaya jugak menjejak kaki ke pink coach yang digembar gemburkan ni... :B
Orang tak berapa ramai dan dapat tempat duduk.lega...

En.announcer adalah sangat menjengkelkan. tiap kali buat announcement station, mesti tak dapat difahami dengan jelas.mesti mahu dan harus tertoleh-toleh membaca nama station.sambil kira okk..ok... 5 station lagi..okkk.okkkkk 4 station lagi. pathetic kan? -___- "

Stesyen Batu 3, Shah Alam.
sampai je, tengok taxi space was empty...mungkin peak hour kot...
Few minutes later, sampai la satu teksi.cepat2 tahan sebab nak cepat2 sampai rumah.

7.20 pm
Pakcik: Pergi mana?
aku: puncak perdana, pakcik..
pakcik: ok....
awak?
tanya pakcik lagi kepada sorang budak pompuan berdiri sebelah aku.
budak: Sri kayan..pak cik boleh tolong anta?
pakcik: boleh.... nak, pakcik hantar dia dulu awak kisah tak??
aku: err....on the way ker?
pakcik: takkk..tp dekat je.belakang niiiii je.
budak: Boleh lah akak ye?saya nak cepat ni, ada hal...sri kayan belakang ni je.
aku: (sambil jeling jam) serius dekat? maghrib ni. ( mampus lah, aku mana tau sri kayan..ntha2 kencing kott.)
Pakcik: dekat je...haa..masuk..masuk...

ok fine.dekat je kan??? lagi pon mmg tak der cab.

7.35 pm
Masih dalam cab ke sri kayan.. dekat ker? dah 15 min pon tak sampai lagi.
Dalam hati dah rasa gusar. rumah aku menghala utara.rumah budak ni menghala ke selatan.
maksud nyer: kena patah balik n harung jam dekat KTM stesyen td.
Triittt...trriiiittt.. ( telepon budak pompuan tadi berbunyi.sebenarnya,
ringtone dia bunyi sedap sikit, tp aku tak reti nak eja bunyi tu cemana.jadi, kira halal je lah ye..huehuehueeee)
budak pompuan: helo..blablablablaaaa....sayang..I dah kat dalam cab ni, u datang cepat sikit ye, I tak sabar nak makan ni. lapar la...em...emm....blaaa..blaaa..blaa...
cait!! secepat kilat kepala aku menoleh. urgent pada definisi kau ialah mencekik ker?
erghh..sabar..sabar...sabar....

7.40pm.- sampai Sri kayan

Pak cik tu perasan aku asyik tengok jam kot.lalu memandu teksi laju2...

Tapi dia tak perasan, selain sibuk tengok jam, aku pon duk sibuk jeling meter dia jugak..esshh..bape henggit la nak kena ni.. cemana lah agaknyer kiraan td ye? sebab pakcik tu tak reset meter dia. Maksud nyer, since we departed from KTM ke Sri Kayan n ker rumah aku, dia cuma set 1 meter saja.

Meter: RM 22.00 - sampai ke rumah aku.

aku: berapa Pakcik?
Pakcik: RM 22..
aku: Hah??? tapi itu tambang sampai ke sri kayan kan?
Pakcik: err....eh bukan.RM20.
Aku: eh, tak kan pakcik caj saya tambang anta budak tadi kot???
Pakcik: eh! apa pulak??? kan meter tu tunjuk 22 ringgit? pakcik caj awak RM20 je..mana pulak pakcik caj penuh??? (sambil suara dah naik...dan buat muka garang kat aku)
aku: Tapi, pakcik dah ambil 7 ringgit dari dia tadi kan????
Pakcik tu diam..sambil buat muka kerek.
aku sambung lagi : Sebab tu lah saya tak nak pakcik hantar dia dulu tadi.dah agak,mesti akan TERkena macam ni punyer....
Pakcik: ye lah...ye lah...18 henggit!

Aku senyum sambil dlam hati cepat2 wat kira2: 22-7: RM 15, Rm15 + Rm 3 (surcharge) = RM18. Ok deal!
sambil hulur duit kat sipakcik..

terima kasih pakcik!!!!! ucap ku kuat2 sambil bukak pintu kereta.

Kerling jam. pukul 8.15pm!
dah lambat ambil anak!
dan...terlepas waktu Magrib.dem!!!!

Buat Pakcik: sudah2 lah tu. dah hampir 7 tahun aku kerja bank..hari2 kira figure juta-juta ringgit.
Takat kira2 22 henggit tu, toksah dok kencingg aku laaaaaaaaaaaaaaaaa....

p/s: agak2, kalo memang cenggini lah senario naik public transport, memang harus rasa neves ke?
kee...aku je yang over?? huahahaha

No comments: