Tuesday, June 8, 2010

sunday

DAY SUNDAY HOUR 08:30PM VIA PHONE CALL
'Assalamualaikum, adik..mak dgn abah nak balik Taiping ni, Pak Long sakit kuat!'
'Hoh? ye ke mak? sakit aper'
'jangkitan paru-paru..Pak Tam telefon tadi.katanya, kritikal'
'Astagfirullah....ok..ape-ape nanti, mak bagitau ye'
'ok, assalamualaikum'
'waalaikumsalam..ehh ehh mak! kirim salam pada abah, ckp kat abah, drive kereta hati-hati, jangan rushing2 k...'
'ok.bye..'

DAY SUNDAY HOUR 09:00PM (est)VIA SMS

'Salam, aku balik Sabah mlm ni. Papai sakit kuat'

saya membalas dengan panggilan telefon:
'Hello, Assalamualaikum! ha..Mc' aper citer? kenapa dgn papai?'
'ntah la na... papai kat ICU skang. aku amik tiket on the spot ni.aku nak balik na, aku tak mo menyesal'
'sabar Mc' sabar..doa banyak2..Take care k'
'k..thanx na'

DAY SUNDAY HOUR 10:00PM VIA PHONE CALL
'Hello, Assalamualaikum!Na, abah hang kat mana la ni?'
'dekat Kuala Pilah,Pak Tam...Ina baru jer telepon 10 minit tadi'
'oooo... pasai Pak Tam nak tepon dia tak dapat! Nak habaq nih, Pak Long baghu saja meninggai! Ina tulung habaq kat abah no..Pak Tam nak telepon adik beghadik lain pulak nih.'
'Innalillah.... ok-ok..bye'

Tepat jam 11 malam, kami sekeluarga bertolak. Diberitahu kemudiannya jenazah akan di kebumikan di Ipoh, memandangkan arwah tidak mempunyai sesiapa (isteri sudah tiada.anak-anak duduk jauh dan tidak rapat lantaran dibela isteri sejak kecil semenjak bercerai.Nauzubillah..)
Pukul 2 pagi, kami tiba di Ipoh. Adik-adik beliau (majoriti menetap di Ipoh) sudah menunggu.
Pukul 3pagi,jenazah tiba.saudara mara semakin ramai yang sampai.Bacaan Al-Quran diteruskan tanpa henti,seorang demi seorang.penuh tawadduk.tanpa jemu.Tersentuh rasa hati (agaknya, giliran saya nanti ramaikah yang sudi menziarah?ramaikah yang sudi sedekahkan Alfatihah, baccan yasin, Alquran dan sebagainya?hmmmm...)
...dan bacaan diteruskan lagi, tanpa henti hingga dinihari, menantikan pengebumian pada jam 11 pagi.
selesai upacara.
tak pasti pukul berapa...
'kawan-kawan, tolong doakan adik saya yang sedang tenat'
saya: 'Astagfirullah..semoga urusan dipermudahkan..banyakkan bersabar dan berdoa ok..'
masih tak pasti pukul berapa,via sms:
'Al-Fatihah.adik saya Mohd Suffandi Bin salam telah meninggal dunia'

Innalillahhiwainnalillahirojiunnn... daripadaNYA kita datang, kepadaNYA kita kembali.

Random: Ahad malam yang pendek dan berbagai perkara yang berlaku.sigh...

No comments: