Tuesday, June 1, 2010

kalau dan kalau

Semalam saya bercuti.
Hajatnya untuk me-renew lesen memandu yang dah expired sejak April lalu - ohh..ohh...semoga tiada JPJ's reader yang membaca tulisan saya T_T
Setelah sekian lama, saya keluar ditemani sahabat karib saya. ye, karib sejak dari zaman berhingus comot berlemoih' di sekolah rendah. Kebetulan, dia tidak bekerja. tidak bekerja.bukan bercuti. Kali terakhir saya berjumpa dgn dia di hospital DEMC- ketika dia menjalani pembedahan membuang ketumbuhan ovari.ovari, ok? bukan perkara main-main..
dia kuat bekerja.
sering mengenepikan rasa sakit.
selalu cuba untuk memenuhi tuntutan dan janji.
dan hasil nya:
dia terlewat untuk discover ketumbuhan di ovari.
Ovari kanannya terpaksa dibuang
masih ada lagi ketumbuhan lain di ovari kiri
dia masih belum pulih
dia di'nasihatkan' berhenti kerja
dengan alasan:
awak banyak MC
awak kurang competitive
Engineer di sini memerlukan keupayaan fizikal.bukan hanya mental semata-mata
persoalannya:
wajar kah begitu?
adilkah begini?
hmm....fikir-fikirkan!
bagi saya:
kalau sakit, MC jer... kompeni kau bayar gaji saja - bukan beli jiwa raga kau
Kalau bekerja, berpada2 - Hidup ni lebih dari aper yg kau fikirkan
kalau bos kau silap - tegurlah dia -dia pon manusia gak..jgn asyik sibuk nak mengampu je..asyik nak meng-iya-kan saja-walau salah.kelak, kau jugak yang sakit.sorang-sorang!.
tapi kalau bos kau kurang ajar? -pegi mati lah dia! eh silap. semoga tuhan buka kan pintu hati dia, dan kita semua.... ;P

No comments: